Hong Kong govt calls for tighter supervision of city’s public broadcaster

In a move which is seen as an attempt to curtail freedom of the press, the Hong Kong government has called for tighter supervision of city’s public broadcaster.
In a 157-page report, the Hong Kong government accused the public broadcaster Radio Television Hong Kong (RTHK) of often reporting critically on officials and lacking transparency and objectivity.
The report came hours after the government announced that the head of the public broadcaster would leave his post six months before his tenure ended. However, his replacement is a civil servant from outside the broadcasting service with no journalism experience.
For supporters of Hong Kong’s pro-democracy movement, RTHK’s troubles signalled the fate of independent journalism under an intensifying crackdown on dissent. Often compared to the BBC, the broadcaster is government-funded but is promised editorial independence in its charter.
During and after the anti-government protests of 2019, the broadcaster investigated police inaction during a mob attack on pro-democracy protesters, and its reporters grilled top government officials.
Those programs made RTHK a favourite target for pro-government figures, especially over the past year as Beijing has enforced its National security law to stifle protests.
However, last year Hong Kong’s communications authority ordered the broadcaster to discipline employees on a political satire program after ruling that a skit had insulted the police force. (The program itself was later suspended.)
In August, RTHK removed a podcast that featured an interview with a well-known activist after the
One prominent establishment lawmaker has suggested that RTHK be folded into the government’s public relations department. Pro-Beijing figures have filed thousands of complaints against the station and staged protests outside its offices.
Carrie Lam, Hong Kong’s chief executive, said this month that the number of substantiated complaints against RTHK in recent years was “unacceptable.”
“My position is that RTHK greatly needs to be improved,” she said. “There are many things in Hong Kong that need to be set right.”
The government’s report was the product of a seven-month review, which officials announced last spring in response to “wide public concern” about the broadcaster’s performance. The review was led by a senior civil servant, Jessie Ting Yip Yin-mei, who Lam said was known as her “favorite.”
The report called RTHK’s editorial processes “seriously inadequate” and said that there was no clear mechanism to ensure “proper handling of sensitive/controversial issues.” It also accused RTHK of offering “no assurance” that public complaints were investigated impartially.
It criticised the broadcaster for not actively seeking advice from its government-appointed Board of Advisers. The board is led by figures with close ties to Beijing.
The report said that RTHK should keep written records of how coverage decisions are made, cultivate a stronger relationship with the advisory board and ensure that the editor-in-chief plays a more active role in shaping coverage.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *